Heikki Kovalainen
2010.07.30. 20:04
Heikki Kovalainen (Suomussalmi, 1981. október 19. – ) finn autóversenyző, jelenleg a Lotus Formula–1-es csapat tagja.
 
A Formula–1 előtt
Gokart
Kovalainen karrierje, mint sok más autóversenyzónek, a gokartozással kezdődött, 1991-ben. 2000-ig a gokartnál maradt. Pályafutása során a legjobb helyezése két második helyezés volt a Finn Formula A-ban 1999-ben és 2000-ben. Skandináv bajnok is lett és megnyerte az Elf Masters-t a 2000. évben. Az Év Finn Versenyzőjének választották.
A Formula Renault-ban
Kovalainen az első szezonjában az Angol Forma Renault bajnokság egyik autójába ülhetett be. Nemsokára alaposan jártas lett a ringben. A világbajnoki pontversenyben negyedik és az év újonca lett, 2 győzelemmel, 2 pole-lal és 3 leggyorsabb körrel.
Formula 3
2002-ben Kovalainen előbbre lépett a Brit F3-ba. A debütálási idényében harmadik lett a bajnokságban. 5 győzelemmel, 3 pole-lal és 3 leggyorsabb körrel újra az év újonca lett. Nemzetközi sorozatokban is jól bizonyított, egy második hellyel Makaóban és egy negyedik hellyel a Zandvoort Marlboro Masters-ben.h
A Nissan World Szériában
Heikki felfogása nagyon egyszerű volt, hogy bajnok legyen a Nissan Világ Szériában (World Series by Nissan): egy évet tanulással töltött, a rákövetkező évben bajnok lett. Azután, hogy befejezte a második évét is 2003-ban, a bemutatkozása után a finn elment a Pons csapathoz és megszerezte a címet nekik is. Még ebben az évben részt vehetett egy Forma-1-es teszten és nekilátott felkészülni a Forma-szériához.
A GP2-ben
2005-ben az Arden csapat leszerződtette a GP2-be, s csak nagy csatában maradt alul a győztes Nico Rosberggel szemben.
A Formla–1-ben
Kovalainen a 2007-es Ausztrál Nagydíjon a Renault-val
Renault
2006-ban Kovalainen a Renault Formula-1-es csapatánál volt tesztpilóta. Miután Fernando Alonso az év végén elhagyta a csapatot, Kovalainen versenyző lett a csapatnál. 2007-ben legjobb helyezése egy második hely volt Japánban. Végül 30 pontot gyűjtött, ami a hetedik helyre volt elég neki. Kovalainen majdnem véghez vitte azt a bravúrt, hogy minden versenyen célba ér, de Brazíliában kiesett. Csapattársa, Giancarlo Fisichella az év végén nyolcadik lett az összetettben.
McLaren
2008-ra a McLaren csapathoz igazolt, az évad első versenyén, Ausztráliában megfutotta a leggyorsabb kört, és ötödik lett. A Maláj Nagydíjon öthelyes rajtbültetést kapott, de a versenyen felküzdötte magát a harmadik helyre. Bahreinben az 5. helyen zárt és – az évadban már másodszor – megfutotta a verseny leggyorsabb körét.
A 2008-as Maláj Nagydíjon a McLarennel
A Spanyol Nagydíj 22. körében egy kanyarban autójának a bal első kereke kipukkadt. Közel 200 km/órás sebesség mellett orral a gumifalba csapódott. A 26 g-s erejű ütközéstől elvesztette az eszméletét, az orvosi személyzet emelte ki az összetörött autóból. Már a hordágyon magához tért és a pálya elsősegély-központjában elvégzett vizsgálatok szerint nem szenvedett komoly sérülést. Helikopterrel Barcelonába szállították további vizsgálatokra és másnap reggel hagyhatta el a kórházat.
A Török Nagydíj előtt orvosi vizsgálaton kellett átesnie, ahol alkalmasnak ítélték a versenyzésre. Az időmérő edzésen a 2. helyre kvalifikálta magát, ami pályafutása addigi legjobb edzéseredménye volt. A rajtnál beragadt, majd ütközött Kimi Räikkönennel és a boxba kelett hajtania kerékcserére. A mezőny végéről csak a 12. helyre tudott felzárkózni. A Monacói Nagydíjon ismét a mezőny végéről kellett felzárkóznia, hiába kvalifikálta magát a 4. helyre az időmérő edzésen. Az esős futamon, folyton változó körülmények között a 8. helyre tudott feljönni, egy pontot szerezve ezzel magának és a McLarennek Hamilton tíze mellé. Az egyéni világbajnokságban maradt a 6. helyen, bár Mark Webber pontszámban beérte.
Kanadában a 7. helyről rajtolt, de a verseny végén megint nem szerzett pontot, mert kétszer volt a boxban, és sok gyengébb autó végzett előtte, akik csak egyszer álltak ki. Itt Webber se szerzett pontot, így Kovalainen maradt a hatodik. A Francia Nagydíj végre összejött neki: igaz, csak az 5. helyre kvalifikálta magát, és feltartás miatt öthelyes rajtbüntetést kapott, de jó versenyzéssel a 4. lett, sőt a dobogóra is esélyes volt, de végül nem sikerült megelőznie Jarno Trullit. A következő versenyen hiába szerezte meg a pole pozíciót, Hamilton megelőzte, pár körrel később Kovalainen megpördült, és Räikkönen is elment mellette. Végül az 5. helyen zárta a vers
A Német Nagydíjon Kovalainen a 3. helyről indulhatott, és végül az 5. helyen zárta a versenyt.
A Magyar Nagydíjon Kovalaninen a 2. helyről indult, csapattársa, Lewis Hamilton mögül. Sokáig a 3. helyen autózott, mivel Felipe Massa megelőzte még a rajtnál. Hatalmas szerencséjére, Massának és Hamiltonnak is problémái adódtak. Hamilton defektet kapott, míg Massának 3 körrel a verseny vége előtt megállt az autója a célegyenesben. Így végül megnyerte élete első Formula–1-es nagydíját. Első futamgyőzelme mellett arról is emlékezetes lesz számára a XXIII. Magyar Nagydíj, hogy ő lett a Formula-1 100. futamgyőztese. Érdekes egybeesés, hogy a XXIII. Magyar Nagydíjon Kovalainen a 23-as rajtszámú McLaren MP4-23-mal nyert.
Valenciában a 4. lett. Spában a 3. helyre kvalifikálta magát, de a rajtnál nagyon visszaesett, majd áthajtásos büntetést kapott, mert összeütközött Mark Webberrel. Végül műszaki hiba miatt ki kellett állnia a versenyből. Monzában a második helyről rajtolt és itt is ért célba. A Szingapúri Nagydíjon az 5. helyről indulhatott, de a Piquet balesete miatti biztonsági autós időszakban visszaesett és csak a 10. helyen ért célba. A Japán Nagydíjat motorhiba miatt feladni kényszerült. A világbajnokságban a 6. helyen áll, 51 ponttal.
Összes Formula–1-es eredménye
(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
Év |
Csapat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
Helyezés |
Pont |
2007 |
Renault |
AUS
10 |
MAL
8 |
BHR
9 |
ESP
7 |
MON
13 |
CAN
4 |
USA
5 |
FRA
15 |
GBR
7 |
EUR
8 |
HUN
8 |
TUR
6 |
ITA
7 |
BEL
8 |
JPN
2 |
CHN
9 |
BRA
Ki |
|
|
7. |
30 |
2008 |
Vodafone
McLaren Mercedes |
AUS
5 |
MAL
3 |
BHR
5 |
ESP
Ki |
TUR
12 |
MON
8 |
CAN
9 |
FRA
4 |
GBR
5 |
GER
5 |
HUN
1 |
EUR
4 |
BEL
10† |
ITA
2 |
SIN
10 |
JPN
Ki |
CHN
Ki |
BRA
7 |
|
7. |
53 |
2009 |
Vodafone
McLaren Mercedes |
AUS
Ki |
MAL
Ki |
CHN
5 |
BHR
12 |
ESP
Ki |
MON
Ki |
TUR
14 |
GBR
Ki |
GER
8 |
HUN
5 |
EUR
4 |
BEL
6 |
ITA
6 |
SIN
7 |
JPN
11 |
BRA
12 |
UAE
11 |
|
|
12. |
22 |
2010 |
Lotus |
BHR
15 |
AUS
13 |
MAL
18 |
MAL
14 |
ESP
Ni |
MON
Ki |
TUR
Ki |
CAN
16 |
EUR
Ki |
GBR
17 |
GER |
HUN |
BEL |
ITA |
SIN |
JPN |
JPN |
BRA |
UAE |
19. |
0 |
† Kovalainen nem ért célba a versenyen, de teljesítette a verseny 90%-át, ezért értékelték.
Race of Champions 2004
Michael Schumacher és Heikki Kovalalainen a Race of Championsban, 2007-ben
futam |
ellenfél |
autó |
idő |
különbség |
eredmény |
1 |
David Coulthard |
Race of Champions Buggy |
1:45.8988 |
-11.905 |
1 – 0 |
2 |
Jean Alesi |
Ferrari 360 Modena |
1:48.9325 |
-1.7085 |
1 – 0 |
elődöntők |
Michael Schumacher |
Ferrari 360 Modena |
1:45.3851 |
-10.9954 |
1 – 0 |
döntő |
Sébastien Loeb |
Peugeot 307 WRC |
1:42.2602 |
-0.7977 |
1 – 0 |
döntő |
Sébastien Loeb |
Ferrari 360 Modena |
1:47.4383 |
-8.1459 |
1 – 0 |
Kovalainen a Race of Champions-ban (Bajnokok Versenye) 2004-ben egészen a döntőig menetelt, ahol Sebastian Loeb-öt azzal a Citroen Xsara-val győzte le, amivel a francia abban az évben rally-világbajnok lett.
Magánélete
Kovalainen 2002 óta van együtt barátnőjével, Catherine Hyde brit diáklánnyal, aki sportpszichológiát hallgat az egyetemen. Esküvőjüket 2010. október 10-ére tervezik.
(Forrás: Wikipedia)
|