Jarno Trulli
2010.08.01. 10:46
Jarno Trulli (Pescara, 1974. július 13. – ) olasz autóversenyző, jelenleg a Formula–1-es Lotus csapat tagja.
Pályafutása
A Formula–1 előtt
Jarno Trulli szülei nagy rajongói voltak a technikai sportoknak, s fiukat is Jarno Saarinen finn motorkerékpár bajnok után nevezték el, aki 1973-ban Monzában szenvedett halálos balesetet. Trulli édesapjának hobbija egyben azt is eredményezte, hogy Jarno nagyon korán megismerkedett a gokartozással.
1983-tól 1986-ig mini-gokart versenyeken vett részt, 1987-ben az „Ifjúsági Játékok” győztese a 100 köbcentis kadét gokart osztályban. 1988-ban az olasz gokart bajnokság Nemzeti Osztályának győztese (100 cc), majd ezt megismétli 1989-ben és 1990-ben is. 1990-ben a Hongkong-i gokart Grand Prix-t is megnyerte (100 cc).
1991-ben megnyerte a 100 köbcentis gokart világbajnokságot, 1992-ben második lett a 125 köbcentisek között, majd 1993-ban szintén második a 100 köbcentiseknél. Ugyanebben az évben megnyerte a japán gokart Grand Prix-t (100 cc), 1994-ben pedig a gokartos „Ayrton Senna Emlékversenyt” (100 cc), a gokart Európa-bajnokságot (100 cc), az Észak-Amerikai Gokart Bajnokságot, valamint a gokart világbajnokságot (125 cc).
1995-ben megnyerte a gokart Ausztrál Grand Prix-t (100 cc), az olasz gokart bajnokságot, (100 cc) és az „Ayrton Senna Emlékversenyt” (100 cc).
Trulli ezzel az eredménylistával a jelenlegi forma 1-es mezőny legsikeresebb gokartosának mondhatja magát, de a régi nagy forma 1-es bajnokok gokartos eredménylistáját is felülmúlja az övé.
Trulli 1995-ben kezdett el autókkal versenyezni a német Formula–3-ban, ahol egy KMS Dallara Opel F395-tel negyedik lett a bajnokságban, majd 1996-ban a Benetton Junior Team-mel nyert.
A Formula–1-ben
Minardi és Prost
Trulli a Prosstal az 1999-es Kanadai Nagydíjon
Trulli 1997-ben debütált a Formula–1-ben a Minardi csapat színeiben, de hét verseny után a Prost csapathoz szerződött, hogy helyettesítse a sérült Olivier Panist. Trulli nagyon ígéretesen indított új csapatánál: a Német Nagydíjon negyedik lett, Ausztriában vezette a versenyt és a második helyen állt, amikor a motorja felrobbant. Első szezonja végén 3 pont állt a neve mellett és a 15. helyen végzett a világbajnokságban.
1998-ban a Prost csapat az addigi Mugen-Honda motort Peugeot-ra cserélte, ami teljesítményromlást hozott magával. Trulli mindössze 1 pontot szerzett egész évben és a világbajnokság 15. helyén végzett. 1999-ben a kaotikus Európai Nagydíjon Trulli második helyével életében először felállhatott a Formula–1-es dobogóra. Mint késöbb kiderült ez volt a Prost csapat utolsó dobogóshelyezése. A szezon végén 7 pont és a pontverseny 11. helye állt a neve mellett.
Jordan
2000-ben Trulli a Jordan-Mugen-Hondához szerződött, amely csapat az 1999-es szezon legnagyobb meglepetése volt: Heinz-Harald Frentzen akkor a világbajnoki pontverseny harmadik helyén végzett Mika Häkkinen (McLaren-Mercedes) és Eddie Irvine (Ferrari) mögött. 2000-ben azonban az ír csapat nem tudta megismételni a bravúrt: Frentzen 11 ponttal kilencedik, Trulli 6 ponttal tizedik lett a világbajnokságban. Az olasz versenyző legjobb helyezése egy negyedik pozíció volt Interlagosban.
2001-ben Trulli hat ponttal meg tudta verni Frentzent, ami 12 pontot és a pontverseny 7. helyét jelentette számára.
Renault
Trulli az Amerikai Nagydíjon, 2004-ben
Trulli menedzsere ebben az időben honfitársa, Flavio Briatore volt, aki egyben a Renault csapatfőnökeként is tevékenykedett. 2002-ben Briatore a francia istállóhoz vitte védencét, ahol Jenson Button lett a csapattársa. Trulli 9 pontot gyűjtött és nyolcadik lett ebben a szezonban, míg Button 14 ponttal a hetedik helyen végzett. Ennek ellenére Trulli maradt a csapatnál 2003-ban is, míg Button helyére az addigi tesztpilóta – és Briatore másik védence-, Fernando Alonso került.
2003-ban Alonso jobban szerepelt Trullinál: az ifjú spanyol Malajziában megszerezte pályafutása első pole pozícióját (Trulli második volt mögötte), majd a Hungaroringen első futamgyőzelmét is. Trulli legjobb eredménye hockenheimi harmadik helye volt. Az olasz 33 ponttal a világbajnokság nyolcadik helyén végzett, míg Alonso 55 ponttal a hatodikon.
2004-ben azonban Trullinak sikerült fordítania. Ő aratta le a csapat egyetlen futamgyőzelmét (Monaco) – amely egyben a saját első futamgyőzelme is volt – és a szezon első felében csapattársa fölé nőtt. A szezon második részében azonban furcsa módon drámaian visszaesett a teljesítménye, s a csapat kritikáját az is kiváltotta, hogy a Francia Nagydíjon Rubens Barrichello (Ferrari) az utolsó kanyarban megelőzte, és ezzel letaszította a dobogóról.
Briatore és Trulli viszonya megromlott, és a versenyzőt az Olasz Nagydíj után elbocsátották a Renault-tól – annak ellenére, hogy elbocsátása pillanatában több ponttal rendelkezett a világbajnoki pontversenyben, mint csapattársa, Alonso. Trulli a menedzselésre vonatkozó szerződését is felbontotta Briatoréval.
Toyota
Trulli Toyotájával 2006-ban, a Kanadai Nagydíjon
A Renault-tól való távozása után Trulli kihagyni kényszerült a Kínai Nagydíjat, de a soron következő Japán Nagydíjon már a Toyota autójában ült. Az olasz versenyző korábban megállapodott a japán gyárral arról, hogy 2005-től náluk fog versenyezni, s a Toyota már 2004-ben hajlandó volt megadni Trullinak a lehetőséget.
2005-ben Ralf Schumacher lett Trulli csapattársa, akit az olasz versenyző a szezon elején rendszeresen maga mögé tudott utasítani. Trulli jó szezon eleji formáját mutatja, hogy Malajziában és Bahreinben a második, Barcelonában a harmadik helyen végzett. Indianapolisban megszerezte a japán istálló első pole pozícióját is – bár a gyanú szerint alacsony benzinmennyiséggel, mivel akkor már sejthető volt, hogy a Michelin gumigyártó csapatai nem tudnak elindulni a másnapi versenyen.
A szezon végén, miután megérkezett a 105B jellel ellátott átdolgozott Toyota, Ralf Schumacher teljesítménye ugrásszerűen feljavult (a német Suzukában pole pozíciót is szerzett), így Trulli végül csapattársa mögött 2 ponttal a világbajnoki pontverseny hetedik helyén végzett.
A 2006-os szezon rosszul indult Trulli számára, az első nyolc futamon nem szerzett pontot, miközben csapattársa, Ralf Schumacher jobban teljesített nála, dobogón is állt. Kanadában aztán megszerezte első pontjait, 6. lett. A szezon hátralévő részében már többször szerzett pontot, az idényt a 12. helyen zárta, 15 ponttal, legjobb eredménye egy 4.hely volt Indianapolisban. Csapattársa ismét több pontot gyűjtött, Ralf 20 ponntal a 10. lett.
2007-ben messze jobban teljesített csapattársánál, aki általában a rajtrács utolsó harmadában tanyázot, míg Trulli gyakran tagja volt a legjobb 10-nek. Ez pontokban is megmutatkozott, Trulli 8 pontot gyűjtött, míg Schumacher csak 5-öt. De nagyon nehéz dolguk volt a pilótáknak, hiszen a Toyota az egyik legmegbízhatatlanabb autó volt a mezőnyben. Trulli ezzel a teljesítménnyel a 13. helyet érte el a pilóták verenyében, a Toyota (a Mclaren kizárásával) a 6. helyen végzett.
Trulli a 2008-as Francia Nagydíjon
2008-ban a német Timo Glock lett a csapattársa. A szezonnyitón kiesett, a Maláj Nagydíjon 4. lett. Bahreinben ismét pontot szerzett, ezúttal egy 6. hellyel. Pontszerző sorozata Barcelonában is folytatódott, ahol 8. lett. Törökországban a 8. rajthelyről a 10. helyre csúszott vissza a versenyen és nem szerzett pontot. A Monacói Nagydíj időmérő edzésén elért 8. helye bizkodásra adott okot, de a Toyota a futamon alkalmazott gumistratégiája nem volt eredményes, nehéz, csúszkálásokkal tarkított versenyen csak a 13. lett. Kanadában 6. lett, mert előle többen kiestek, illetve a kétkiállásos taktika miatt hátrébb végeztek. A Francia Nagydíjon a Toyoták már az időmérőn is jól mentek: Trulli a 4. helyről rajtolhatott, és a futamon 3 év után újra dobogóra állhatott, annak harmadik fokára. Az utolsó körökben szépen tartotta maga mögött Heikki Kovalainent. Bronzérmével az egyéni világbajnokság 7. helyére jött föl. A Brit Nagydíjon a 14. helyre kvalifikálta magát. A versenyen a 7. helyre tudott feljönni. Németországban a 4. helyről indult, de csak 9. lett. Egy hunagroringi és egy valenciai pontszerzés után három pontnélküli verseny következett: Belgiumban 16. Olaszországban 13. lett, Szingapúrban technikai probléma miatt kiesett (mindössze másodszor nem ért célba a szezonban). A Japán Nagydíjon, pályafutása 200. versenyén 5. lett. Kínában a 7. helyről indulhatott, de már a 3. körben ütközött és kiesett. A szezonzárón megelepetésre megszerezte a második rajthelyet, hátrébb vetve a világbajnoki címért küzdő Lewis Hamiltont. A változó körülmények között nem tudta tartani az élmezőny tempóját és nyolcadikként fejezte be a futamot. A verseny előtt még Sebastian Vettellel azonos pontszámmal állt, de utóbbi előtte végzett, így egy helyet visszacsúszott az összetettben.
A 2008-as világbajnokságon Trulli 31 pontot szerzett és a 9. helyen végzett. Legjobb szezonbeli eredménye a Francia Nagydíjon elért harmadik helyezés volt.
2009 első versenyén pályán szerzett harmadik helyét először elvették tőle a safety car bentléte alatti előzésért, később azonban az esetet újratárgyalták, visszakapta a helyezését, Hamiltont pedig, aki szándékosan lassított be Trulli előtt, kizárták.
Magánélet
Jarno Trulli nős, felesége Barbara. Gyermekeik, Enzo – aki Jarno édesapja után kapta nevét – (2005-ben született) és Marco (2006).
(Forrás: Wikipédia)
|